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L’Inclusif est une infolettre ayant pour mission de rapporter l’actualité touchant à la participation sociale des personnes ayant des incapacités au Québec. Elle est publiée deux à trois fois par semaine.

Son contenu est constitué principalement d’articles et de nouvelles provenant des différents médias du Québec et du Canada, mais aussi d’ailleurs.

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Mardi 24 février 2009 Numéro 483
Aujourd'hui en veille
Mécontentement suite à une décision du transport adapté de la STL
Lettre ouverte concernant la décision de la RAMQ sur la vitesse des fauteuils roulants motorisés
Le gouvernement du Canada lance un programme de subventions
Découverte d'un traitement des troubles d'apprentissage (art. anglais)
Première session du Comité sur les droits des personnes handicapées de l'ONU
Décès de l'écrivain Christopher Nolan (art. anglais)


Mécontentement suite à une décision du transport adapté de la STL
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Paru le vendredi 20 février 2009 sur LCN

Source
lcn.canoe.ca/infos/regional/archives/2009/02/20090220-190118.html

Mise à jour : 20/02/2009 19:01

Transport adapté
Paiement en espèces obligatoire à la STL

À compter du 31 mars prochain, les usagers du transport adapté de la Société de transport de Laval (STL) devront payer leur droit de passage en espèces exclusivement, le paiement par billet ayant été éliminé.

La STL soutient que la décision d'abolir le billet papier a été prise à la suite de consultations auprès de plusieurs organismes qui défendent les droits des personnes handicapées.

La direction fait par ailleurs valoir que le coût en espèces a été ramené au coût d’un billet depuis le 1er janvier et que par conséquent «les utilisateurs n’auront donc jamais à débourser plus que ce qu’ils auraient déboursé s’ils avaient présenté un billet.»

Mais cette décision fait de nombreux mécontents. Plusieurs usagers estiment que le paiement en espèces va leur compliquer la vie. Après tout, la Société demande que le montant exact soit payé. Pour d’autres, le choix de la carte Opus, qui coûte 76,50$, ne convient tout simplement pas puisqu’ils font un usage limité du service.

La directrice des communications à la STL, Marie-Céline Boudreault, indique que la Société va voir jusqu’où le règlement doit s’appliquer et qu’elle «gérera les exceptions le cas échéant.»

Quelque 5000 personnes utilisent le transport adapté sur le territoire desservi par la STL.


Paru lundi le 23 février 2009 dans The Gazette

Handicapped lose tickets to ride in Laval
discriminatory, disabled complain

Q: Paper tickets used by (Laval’s) adapted-transit customers will no longer be an option as of March 31. Handicapped users will have the option of purchasing the Virtual Pass (which allows disabled travellers to pay for monthly transit passes via the Internet or mail; their names are kept on a list given to drivers, so no payment is required when they board adapted-transit minibuses or specially equipped taxis rented by the Société de transport de Laval), or the Opus card for adapted-transit and regular buses (but only the monthly pass at a cost of) $76.50, or they must pay the exact amount of $2.30 per trip. The general public can buy an Opus card that is refillable (with an eight-trip pass) for $18.50, or the monthly pass.

Obviously, the people who decided to make these changes have absolutely no concept of the difficulties this presents to many people with special needs. The paper tickets were extremely convenient for many disabled people, particularly those who are unable to manipulate and/or count loose change.

It is manifestly unfair to offer the convenience of the Opus card that is refillable with an “eight-tripper” to regular transport users and not to those of adapted transit.

Is this a “quick fix” by the STL, which knows very well that the disabled use the transit system far less frequently than regular users do?

The service has been more than adequate and greatly appreciated. The loss of the paper tickets will cause many of us much inconvenience and confusion, and would seem to be discriminatory. Michel Beaudet, Alessio Corrente, Perry Padoksin A: It’s true: The service changes mean Laval’s estimated 5,000 adapted-transit users will not be able to pay for their access to public transit the way everyone else does. That is because the scanners on the STL’s 16 adapted-transit minibuses can read only monthly passes, not eight-trippers, Laval transit spokesperson Marie-Céline Bourgault said.
And the 100 or so adapted taxis used by disabled commuters when minibuses are not available aren’t equipped with scanners at all, so paying cash is the only option.

“It would cost us $200,000 to equip all our fleet” with scanners that can read all kinds of passes, “and that’s just not in our immediate plans,” Bourgault said. An average of 265 adapted-transit users now use the Virtual Pass, which is already in place, she said.

Beaudet explained that paying the same fare as others – and in the same way – is an important principle for supporters of equal access to public transit for the disabled.

The 47-year-old, who has a neurological condition called ataxia that makes it difficult for him to co-ordinate muscle movements, said he’s had drivers with Laval’s adaptedtransit service refuse to count coins he provided them in a small plastic bag for the fare.

But Bourgault said adaptedtransit users should have the physical ability to hand over the fare in cash if need be. With all due respect, she noted, “If they can travel by themselves, they should have a minimum amount of mobility.”

Eric Fortin, executive director of the Association Lavalloise pour le transport adapté, said: “Sadly, the STL went against us. Disabled people shouldn’t have to bear the burden of the STL’s inability to properly equip its vehicles.”
 


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